En udstilling om duft
Hvordan udstiller man noget, der ikke kan ses?
Udstillingen blev bygget op af akrylkasser og med et antik skab midt i rummet. Den indeholdt både kunstigt fremstillede dufte og dufte fra 300 personer, der i tre dage, havde haft en klud under armen. Vores duft er ligeså enestående som vores fingeraftryk, og vores oplevelse af dufte har en særlig plads i erindringen.
I samarbejde med udstillingsarkitekt Mads Kjædegaard for Medicinsk Museion: Anette Stenslund og Bente Vinge Pedersen
Udstillingens midtpunkt – et antik kabinet – indeholdt blandt andet duftprøver på glas fra 300 forskellige personer. På en af akrylkasserne blev publikum opfordret til at beskrive et duftminde. Foto fra udstillingsåbningen. Foto: Anne Geiersen.
Udstillingens logo afspejler det luftige og flygtige i duftoplevelsen.
Udstillingens 25 danske og udenlandske møbelsnedkere havde hver især skabt et kabinet til dyrebare genstande, oplevelser eller med symbolsk indhold. Udstillingen fandt sted på Designmuseum Danmark.
I samarbejde med udstillingsarkitekt Mads Kjædegaard for Møbelsnedkerforeningen.
Fotos fra udstillingen på Designmuseum Danmark.
For at beskytte værkerne mod det skarpe sollys blev der monteret et papirbanner med bladmønster i vinduet. Nogle af bladformerne var skåret ud og gav et fint skyggespil på gulvet i rummet.
Til udstillingen blev der produceret et katalog med præsentation af møbelsnedker og skrin. Eksempel på udstillingsplade med præsentation.
Fysiologiens Bygninger – en gå-udstilling på Panum.
Laboratorier og opdagelser i fysiologiens verden.
Seks nedslag kronologiske nedslag i København – fra Hvalkælderen på Vor Frue Plads til Mærsktårnet.
I samarbejde med Krilov Arkitekter for Medicinsk Museion: Torbjørn Søndergaard Bornhøft og Karin Tybjerg. Foto af bygninger: Simon Skipper
Udstillingen er placeret i en vandrehal, der forbinder det nye Mærsktårn med Panuminstituttet – en udfordring, når publikum oftest er i bevægelse fra ét sted til et andet og ikke har udstillingen som mål.
Et kig ned gennem montrene viser, hvordan udstillingens elementer er placeret i lag. Det giver et dynamisk udtryk at elementerne hænger ind over hinanden, når man bevæger sig forbi montrene.
For at give udstillingen et let udtryk med de mange lag er formidlingspladerne lange søjler trykt på akryl og med transparente felter, der giver indkig til de andre lag i udstillingen.
Logoet er inspireret af den gennemgående kurve, der ligger i baggrunden af montrene.
Som værktøj er der arbejdet med en tegnet opstalt i 1:10 og fotos af genstande.
For at få et overblik over rummets proportioner, muligheder og begrænsninger er der udarbejdet en 3D-model i SketchUp.
En udstilling om, hvordan mennesker og landskaber former hinanden.
Udstillingen er planlagt som en ramme for udvikling, forandring og dialog – en platform for de historier, mennesker i Stevns og Faxe Kommuner kan fortælle om livet på egnen.
Opgavens art og omfang
Konceptudvikling af udstillingens fysiske rammer
Visuelt koncept
Udvikling af formidlingsvinkel
Grafisk design, layout og rentegning
Leverandørkontakt.
I samarbejde med udstillingsarkitekt Mads Kjædegaard og Østsjællands Museum: Berit Stage og Lene Skodborg
Vi bygger med klodser. Det giver hands-on føling med elementerne, og det skaber overblik og inspiration til udstillingens genstande og temaer.
Logoet til udstillingen er tegnet som en korrespondance med de fysiske rammer for udstillingen – det tidligere rådhus i Faxe, der er bygget i 1970’ernes brutalistisk stil med markante moduler og brede betondæk.
For at understøtte vinklen om det levede liv, er hvert tema i udstillingen indledt med “Liv og”…
Udstillingens seks temaer er fordelt på øer, der er bygget op af paller og med top af fiberbeton. Øerne kan udbygges og ændres i udstillingsperioden.
Til hvert tema er knyttet en eller flere lodrette plader med tekst og billeder.
På samme måde som udstillingslogoet afspejler pladernes grid de fysiske rammer.
En udstilling om månens rolle i kulturhistorien. Fra det vi ser med det blotte øje til fremtidsvisioner om et liv i rummet.
Udstillingen var målrettet børn og unge.
For Kroppedal Museum i samarbejde med Laura Maria Schütze religionssociolog, og Eskild Bjerre Laursen, udstillingsarkitekt.
Med en meteorsten som eneste “ægte” genstand, måtte udstillingsholdet være kreative med opsætning af det materiale, der var til rådighed.
Påmonterede plader, kighuller og skift i skala var med til at give liv til plancherne.
Til venstre: annonce med udstillingslogo. Til højre: eksempler på plancher.
Billedmaterialet var en blanding af fotos fra Nasa og grafik og illustrationer, som jeg stod for.
Et rum i udstillingen var tilegnet opgaver og aktiviteter. Det kaldte vi for Månelaboratoriet. Rummet indeholdt lego og formidlingsmateriale.
Rummet blev udsmykket med bannere. Vignetterne stod jeg for.
En plancheudstilling om Fingerplanen. Udstillingen spørger om man kan planlægge det gode liv. Hvilke muligheder og begrænsninger er der på f.eks. Vestegnen?
Udstillingen lagde op til dialog med publikum. En 5 meter lang væg med spørgsmål om det gode liv inviterede til debat og overvejelse.
For Kroppedal Museum, Lene Skodborg
I samarbejde med udstillingsarkitekt Mads Kjædegaard
Vignetten samler udstillingens visuelle udtryk. Den skal være let genkendelig og fleksibel, så den kan tilpasses de forskellige formater og formål, der er brug for.
Et langt bånd af plancher med temaer om byen, gaden, boligen og daginstitutionen førte publikum igennem visioner, eksperimenter og skæbner. Fingerplanens indflydelse på Vestegnen dannede baggrund for fortællinger og spørgsmål. Grafikken er collage og tegning med mega-grafik som baggrund.
På væggen kunne publikum skrive på postkort, på papirrulle eller direkte på væggen, hvor der var felter med tavlelak eller whiteboard. Til højre eksempler på postkort. Til venstre opstalt af væggen.
Et lille rum, der lå som en blindtarm for enden af udstillingen blev kaldt for “Fingeren”. Dekorationen var forskudte bannere og en sættekasse med specialtegnet tapet, der anslog forskellige tidsaldre. Sættekasserne indeholdt forskellige genstande fra museets samling. Publikum blev inviteret til at udstille deres egne ting og fortælle, hvad tingen betød for dem. Ønsket var at udstillingen i sættekassen blev en dynamisk udveksling mellem museum og publikum.
Fodboldkort, kuglepenne, cykler, chokoladepapir… emnerne er utallige, når det drejer sig om samlere. Kroppedal Museum lagde lokaler til en engageret og inspirerende udstilling om, hvad folk på Vestegnen samler på og hvorfor.
For Kroppedal Museum, Hanne Hjetting
I samarbejde med udstillingsarkitekt Mads Kjædegaard
Tegning der samler For at give udstillingen med de mange forskellgie genstande (fra fodboldkort til stenøkser) et helstøbt udtryk blev nogle af mange genstande tegnet i hånden.
Samlerne hjalp godt til med at få bygget udstillingen op.
Samlerne blev alle præsenteret med et portræt og et foto, hvor de viser deres samling. Derudover indeholdt alle tekster fortællinger om, hvordan de begyndte at samle og hvad, der er det bedste ved at samle.
Odense Bys Museer viste en række fantastiske fund fra Gudme, der skildrer de forbindelser, der var mellem Romerriget og Fyn. Udstillingens udtryk tog udgangspunkt i en farverig væg-til-væg-tegning af ruten mellem syd og nord.
Kunde: Odense Bys Museer, Karsten Kjer Michelsen
I samarbejde med udstillingsarkitekt Lars Holm
Den romerske forbindelse handlede om et kontrastfyldt handelsliv mellem Romerriget og Danmark – i denne sammenhæng Gudme på Fyn. Udstillingens identitet viser både forbindelser og forhindringer i de to handelspartneres møder.
Bannere i og om udstillingen, montrebagbeklædning mm. Det lange, smalle rum blev delt af bannere, der markerede overgangen fra det varme syd til det kolde nord.
Bag det endelige resultat ligger mange timers research om selve emnet og eksperimenter med forskellige visuelle udtryk, der underbygger udstillingens formål. Her et lille udsnit af min præsentation fra starten af samarbejdet.
Med udgangspunkt i det tegneserie-agtige gulvkort blev nøgleordet “Asterix på Fyn”. Farverne til højre viser skiftet fra kold til varm. Den kolde skovsilhuet fungerede som top-illustration i den nordiske afdeling, og den varme by-silhuet sad i toppen af montrene i den romerske afdeling.
Udstillingen blev markedsført i busser, på bygninger, i blade og på skærme. Det robuste udtryk giver fleksibilitet til at arbejde med mange forskellige formater.
Udstilling om de seneste 50 års energiudvindning i Nordsøen – fra olie til vind.
Udstillingen inviterer på en tur i en helikoptersimulator og giver indtryk af livet på en boreplatform.
I samarbejde med udstillingsarkitekt Lars Holm for Fiskeri- og Søfartsmuseet: Søren Byskov.
To “borebisser” byder velkommen til udstillingen i Esbjerg. Publikum bliver ført gennem udstillingen med afstikkere til helikoptersimulator, udsigtspunkter og undervandsprojektion. En væg viser undergrundens geologiske forhold. (Væggen er udført af 10 ton)
Introduktionsskærm med billedsløjfe og kort over Nordsøens energi-områder
Hvert tema er forsynet med et ikon og en farve. Det giver overblik i den store mængde af genstande, installationer og billeder, som udstillingen består af.
Udstillingens formidling er både på dansk, engelsk og tysk.
Eksempler på lexigrafiske tegninger i udstillingen