TIP når du skal udgive bøger og tidsskrifter
Hvem skal læse? Er det gode læsere, eller har de brug for lidt hjælp?
Det kan simpelthen ikke gentages ofte nok: få udarbejdet nogle skriftprøver. Test, test og test.
Du bliver overrasket over hvordan typografi, størrelse, linjeafstand påvirker læseoplevelsen.

Gefjon

Design af logo og tidsskrift

Arbejder du med fx tidsskrifter, der indeholder viden fra flere forskellige kilder, har du brug for et grafisk udtryk, der samler og som skaber harmoni og tillid til indholdet. Derudover skal processen være fremtidssikret. Det bliver den ved at være fleksibel, så det let at arbejde med – både for dem, der leverer indhold og dem, der bearbejder det. Gefjon formidler viden om arkæologi fra hele landet.

Gefjon forsider 2016-2023

 

Hvorfor udgive et tidsskrift om arkæologi?

Lad os skrue tiden nogle år tilbage (8 år betyder alligevel ingenting, når man har med stenalderen at gøre)

”Der mangler forskningsformidling! Vi udvikler et tidsskrift, der er skrevet af forskere og som almindelige mennesker også kan læse”.

Sådan kunne det have lydt, da Museum Sydøstdanmark og Roskilde Museum (ROMU) i 2015 blev enige om at udvikle Gefjon. Tidsskriftet udkom første gang i 2016, og Museum Sydøstdanmark og Romu har med Gefjon styrket deres videnskabelige profil og fået markeret sig med et seriøst og samtidig let tilgængeligt bud på formidling af arkæologi.

Principlayout – god struktur giver gode rammer
Spalte op og spalte ned. Laaaange linjer taber læsere. Når formatet er bredt, skal man enten arbejde med flere spalter eller med luft på siden (man skal ALTID arbejde med luft på siden).

Flowet i tidsskriftet skal være sammenhængende og alligevel varieret. Ellers taber læseren interessen, og det er jo ikke meningen.

I skitsefasen er det en god idé at udarbejde et grid, der kan vise, hvordan tekst og billeder kan fordele sig på siderne. Senere kommer der test af typografi. Vi valgte et grid med bred spalte og med mulighed for variation med to smalle spalter. Fodnoterne ligger i deres egen spalte i bunden.

Fakta: Gefjon – arkæologiske studier og rapporter.
200 sider med artikler om arkæologi. Formatet: 21x22,5 cm. Udkommer hvert år  i november. Målgruppen er arkæologer og mennesker med interesse for arkæologi.

Logo

Det færdige logo tager afsæt i den nordiske mytologi. Gefion – gudinden for agerbrug og frugtbarhed bliver gift med kong Gylfe i Sverige. Som betaling bliver hun lovet alt det land et oksefirspand kan pløje. Da hendes sønner (som hun avler med en jætte) er voksne, forvandler hun dem til okser og pløjer et stykke jord ud af Sverige. Jorden bliver til Sjælland, og hullet bliver til søen Mälaren.

 

TIP til dig, der skal levere materiale til layout
Du kan sagtens komme med et bud på word-layout, men det er ikke det, grafikeren skal bruge til sin del af opgaven.
Grafikeren skal have et manuskript, hvor de forskellige teksthierakier er markeret. Fx:
1) overskrift
2) brødtekst
3) billedtekst
4) andre typer tekst (kilder, faktabokse mv.)
Husk at fjerne indrykninger og tekst i kasser– og husk også lige de sidetal!
Det er ALTID en god idé at gøre det let for næste led i en proces – det sparer tid og fjerner fejl og misforståelser.

Og så er der billedmaterialet...
Tjek at dit billedmateriale egner sig til udgivelse. Se tip til billedstørrelser her.
Er der grafik, der skal bearbejdes og tabeller, der skal ombrydes?
Vær opmærksom på ophavsret – du må ikke bare bruge et billede, du finder på nettet.
Husk, man kan ikke redigere i en jpg-fil.

TIP når du vurderer et layout
Nyn det! Hvad er rytmen på siderne, lyder de ens (bum, bum, bum) eller er der bevægelse i rytmen og dermed også i layoutet med tekstmængde og billeder?
Det gode råd kommer fra grafisk designer Christina Bruun Olsson, og jeg bruger det ikke bare jævnligt. Jeg bruger det ALTID!